Bever
Flokk
Tropp
SpeiderliljenSpydebergspeidergruppe
Skriv ut

Leker

Visste du at leken har stått som en helt sentral del av speidingen fra første stund? Gjennom lek lærer man å samarbeide, og å følge regler. Man lærer å kontrollere sine bevegelser, og utvikler seg fysisk. Man oppøver fantasi, observasjon, taktikk og mye mer. Lek i vei!

 

Kim`s lek i flere variasjoner:

Tradisjonell Kims 

  1. Et visst antall ting legges på et bord, et fat, på bakken eller lignende og dekkes til med et klede (kjøkkenhåndkle, pledd etc)
  2. Kledet fjernes og deltakerne får se på tingene i for eksempel 30 sek før kledet igjen legges tilbake over tingene.
  3. Nå skal deltakerne forsøke å huske så mange ting som mulig.
  4. Den speideren eller den patruljen som husket flest ting vinner.

Variant: Lederen tar bort en ting. Alle får se tingene igjen og siden konkurrere deltakerne om hvem som først kommer på hvilken ting som er borte. For å gjøre det vanskeligere kan man ta bort flere ting, eller man kan legge til ting/bytte ut ting.

 

Kaste Kim 
To personer står med ca 5 meters mellomrom, og har hver en stor sekk i hånden. I den ene sekken er det 10 ting til kims lek. Den personen som har sekken med tingene i skal nå kaste tingene til den andre personen, som skynder seg å legge tingene ned i sin sekk. Deltakeren skal forsøke å huske de tingene som flyr gjennom luften.

 

Boksehanske kim 

Du trenger et par boksehansker eller et par ordentlig tykke votter (gjerne flere utenpå hverandre).

Legg 10 ting i en sort sekk. Speiderene skal nå forsøke å finne ut hva som er i sekken ved å føle på det med boksehansker.

Tingene bør være ganske store og lette å gjenkjenne.

 

Tørkesnor kim 
Det henges opp en tørkesnor mellom to trær. På snoren henges 10 klesplagg til tørk. Speiderne/patruljene som skal gjette Kims lek går tilfeldigvis forbi tørkesnoren på et løp, en haik eller en postløype. Når de kommer til posten/lederene skal de ha observert og så forsøke å huske tingen som hang på snoren.

 

Avis Kim 
Patruljen får utlevert en avis som de har to minutter til å lese gjennom. Etterpå skal de svare på 10 spørsmål som handler om ting som stod i avisen.

Spørsmålene kan være:

Hva var hovedoppslagt på forsiden?
Når var avisen fra?
Hva handlet helsides reklamen på side 7 om?
Hvem var det bilde av på midtsiden?

 

Klatre Kim 
Speiderne kommer til et stort klatre-tre (en eik?) som det er hengt opp masse små ting i. Speiderene får nøyaktig to minutter til å klatre rundt omkring oppe i treet for å finne, og huske (!) alle tingen. Når de to minuttene er gått må alle speiderne ned på bakken igjen. Der skal de fortelle hvilke ting som hang oppe i treet.

 

Havregrøt Kim 
Legg 10 ting i en stor gryte med havregrøt. Speiderne skal nå, med bind for øynene, forsøke å finne alle de ti tingene som skjuler seg i havregrøten, for så å huske dem.

Kikkert Kim 
Speiderne får se tingene de skal huske gjennom en kikkert. Tingene henges opp i et tre eller på et gjærde et godt stykke unna. Pass på at tingene ikke kan sees med det blotte øyet. Når kikkerten er lagt bort skal speiderne forsøke å huske alle tingene.

 

Fremmed person kim 
Få en person til å komme innom speidermøtet med en kake. Etter at dere har hygget dere med kaken en stund skal speideren forsøke å gi en presis beskrivelse av personen. Evt. kan speiderene tilfeldigvis gå forbi en person på et postløp. Når de kommer til post skal de beskrive personen.

 

Orienterings Kim 

Patruljen er i en postløype. Når de ankommer posten får de vist ruten til neste post på et kart, men de får ikke ta kartet med seg videre. De må memorere ruten de skal gå.

Evt. kan patruljen få med seg en ballong som inneholder et nødkart. Dersom patruljen blir usikre på veien kan de sprenge ballongen. Minuspoeng for sprengt ballong.

 

Kjendis kim 
La patruljen se på bilder av kjendiser i to minutter. Etterpå skal de huske hvem de har sett.

 

Paraply kim 
Heng 10 små ting i tråder på innsiden av en paraply. Slå opp paraplyen og sørg for at speiderene legger merke til det. Etter ett - to minutter slar du sammen paraplyen, og speideren skal huske hvilke ting som hang under paraplyen.

 

KAKK KJÆRRING
Deltakere: 2 lag (minst 4 stk pr.lag)

Bane:

ca. 4x6 m (økes i bredde etter antall deltakere og i lengde etter vanskelighetsgrad)

Banen deles i to. Midtlinjen markeres. Bakre linje for hvert lag kalles grunnlinjen. Grunnlinjen avgjøres av fremste stående vedkubbe. I starten står alle vedkubbene på grunnlinjen.

Utstyr:

1 kastepinne i antall halvparten av deltakerne (ca 30 cm lang, 10-15 cm i diameter)

1 kubbe til hver deltaker (ca 30 cm lang, 10-15 cm i diameter. Flat i den ene enden)

1 "kjærring" (ca 50 cm lang, 20-25 cm i diameter)

Oppstilling:

Kubbene fordeles jevnt langs hvert lags grunnlinje. "Kjærringa" plasseres midt på midtlinjen.

Framgangsmåte:

  1. Lag A kaster, en og en fra grunnlinjen, en kastepinne hver for å velte motstanderens kubber. De må imidlertid passe på å ikke velte "kjærringa". Veltes denne vinner motstanderen og spillet er ferdig.
  2. Lag B tar de veltede kubbene (som lag A har vunnet) og kaster dem over på lag A sin banehalvdel. Der de lander blir de stilt opp i stående stilling. Om noen ikke klarer å kaste kubbene over på motstanderens banehalvdel, får han et nytt forsøk.
  3. Lag B får kastepinnene og kaster en og en, fra egen grunnlinje, for å velte kubbene til lag A.
  4. Når det er lag A sin tur igjen får de kaste, både veltede kubber og kastepinnene fra sin grunnlinje som nå markeres av fremste stående vedkubbe.

Spillet avsluttes når det ene laget har fått alle kubbene over på sin banehalvdel.

 

Knuteleker 

SLÅ PÅ RING - Båtmannsknopp
Lekes ute og inne
Alle i ring med hendene på ryggen. En er utenfor ringen og får knutetauet. Han løper rundt ringen, gir tauet til en i ringen, som skal knyte en båtmannsknop, men den første fortsetter å løpe til knuten er knyttet. Hvor mange runder rekker han å løpe rundt ringen, før den andre er ferdig og roper "knute".

Del gjerne flokken opp i 2 - 3 ringer

Materiell:
1 knutetau pr. ring

KNUTESTAFETT
Lekes inne

Patruljevis eller 2 lag. Foran hvert lag står 2 stoler med ryggen mot hverandre og til hver rygg er det festet et tau og tauene lukkes med en båtmannsknop. På start løper førstemann frem, "åpner" tauet, går igjennom og "lukker" etter seg. Han stiller seg bakerst i patruljen, og nr. 2 løper frem osv.

Materiell:
2 stoler og 2 tau pr. lag




Powerd by WebScape 8.0
Levert av Vollar Development

Spydebergspeidergruppe er en del av Norges speiderforbund

Copyright 2009 @ Spydeberg Speidergruppe